Historia naszego lotniska

Z końcem lat dwudziestych za sprawą Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, prężnej organizacji, która szeroko propagowała lotnictwo - symbol nowoczesności i przyszłości.

Latem 1929 roku, podczas VI Tygodnia LOPP, realnych kształtów nabrała idea budowy lotniska sportowego w stolicy Kujaw. Pomysł zyskał akceptację władz miejskich, a na czele komitetu budowy stanął wielce oddany miastu wiceprezydent Władysław Juengst, który zasłużył na miano „ojca” całego przedsięwzięcia.

Nie zabrakło zapału, zwłaszcza wśród młodych, na których wyobraźnię oddziaływały osiągnięcia Skarżyńskiego, Żwirki i Wigury. W czerwcu 1933 roku aż 10 tysięcy inowrocławskich uczniów przyszło do pracy przy porządkowaniu terenu lądowiska. Każdy przyniósł ze sobą woreczek ziemi, która nawiązać miała do symbolicznego „kopca Piastów”.

Lotnisko stało się spadkobiercą tego właśnie symbolu, spadkobiercą - dodajmy - wielce użytecznym, na miarę aspiracji i oczekiwań społeczeństwa XX wieku. Ludzie tłumnie przyglądali się pierwszym startom i lądowaniom pierwszych samolotów, wzbudzającym wtedy jeszcze niemałą sensację i dodającym ponadto nadziei, tak potrzebnej w ciężkich latach kryzysu gospodarczego.

Po trzech latach budowy, 24 września 1933 roku nastąpiło uroczyste poświęcenie lotniska połączone z nadaniem imienia Pierwszego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego.

To było wielkie święto całego Inowrocławia. W trakcie budowy lotniska stało się jasne, że działające w ramach LOPP sekcje lotnicze i modelarska nie wystarczą, że potrzebna będzie oddzielna organizacja zajmująca się wyłącznie sportami lotniczymi.

Już w 1932 roku powołano więc do życia Kujawską Sekcję Aeroklubu Poznańskiego, a 19 stycznia 1933 roku powstał Aeroklub Kujawski, na czele którego stanął dr Henryk Zborowski  wspierany przez szerokie grono poważnych w Inowrocławiu osobistości.

Dzięki ich wysiłkom Inowrocław stał się rychło liczącym się ośrodkiem lotniczym, znanym z inicjatywy lotów szybowcowych na terenach nizinnych, szkolenia pilotów, modelarstwa, organizacji licznych imprez, żeby wspomnieć o zlotach gwiaździstych w latach 1935 i 1936 czy V Krajowych Zawodach Szybowcowych, które odbyły się w sierpniu 1937 roku po raz pierwszy na terenach nizinnych.

W styczniu 1938 roku Ministerstwo Komunikacji przydzieliło lotnisku kategorię „C”, tj. najwyższą wtedy rangę wśród lotnisk sportowych. Jego rozbudowę prowadzono następnie aż do wybuchu II wojny światowej, starano się bowiem o uzyskanie certyfikatu lotniska cywilnego, na którym mogłyby lądować samoloty i awionetki obsługujące uzdrowisko.

Po wojnie do pracy nad reaktywowaniem inowrocławskiego lotnictwa sportowego przystąpiło wielu oddanych działaczy z Remigiuszem Jankowskim - prezesem Kujawskiego Związku Aeronautycznego, który po kilku miesiącach powrócił do starej nazwy Aeroklub Kujawski. I znów rozpoczyna się szkolenie pilotów samolotowych i szybowcowych, a wkrótce takie nazwiska jak Zdzisław Białecki, Stanisław Ackerman, Stanisław Kiszka, Zbigniew Kudzewicz, Zdzisław Przyjemski, Jerzy Derkowski, Henryk Jędrzejewski czy Tadeusz Śliwak znane są na arenie ogólnopolskiej. Nieco później dochodzą do głosu spadochroniarze z utalentowanym Sylwestrem Jakubowskim, a począwszy od lat 70-tych znakomitą serię osiągnięć notują modelarze, wśród których po najwięcej laurów sięgnęli Henryk Kucharski i Roman Czerwiński.

Dzieje Aeroklubu Kujawskiego, choć nie wolne od różnego rodzaju trudności i kłopotów materialnych, to wspaniała karta najnowszej historii Kujaw

Wychowankowie Aeroklubu Kujawskiego bronili polskiego nieba w 1939 roku, pracowali w lotnictwie wojskowym, komunikacyjnym i usługowym, szkolili następców. Nazwisk inowrocławian nie brakuje na listach rekordów szybowcowych, modelarskich i spadochronowych. I choć ostatnie lata przyniosły twardą rzeczywistość i nowe zagrożenia - Aeroklub trwa i rozwija się dzięki kolejnym pokoleniom oddanych lotnictwu działaczy i społeczników, których w Inowrocławiu nigdy nie brakowało.

 

źródło.Nadgoplańskie Towarzystwo Historyczne

Jedną z sekcji specjalistycznych Aeroklubu Kujawskiego jest sekcja modelarska, zrzeszająca członków w różnym wieku.

Członkowie sekcji budują model latające w kilku kategoriach. Dzieci i młodzież rozpoczynają od prostych modeli latających począwszy od latawców; rakiet; modeli halowych aż do dużych i zawodniczych modeli.

Modelarzem może zostać każda osoba która ukończyła 10 Lat. Początkujący modelarz rozpoczyna od obróbki kartonu, drewna i powoli poznaje tajniki obróbki metalu oraz nowoczesnych technologii laminatu (które wykorzystywane są do budowy prawdziwych szybowców).

Modelarstwo jest pierwszych krokiem do innych sportów lotniczych uprawianych w Aeroklubie Kujawskim. Wielu Pilotów szybowcowych i samolotowych zaczynało od modelarstwa, bo ułatwia ono proces poznawania tajników latania na szybowcach i samolotach. Podstawy zasad lotu i pilotażu można poznać podczas nauki latania modelami.

MODELARSKA

Sekcje

SZYBOWCOWA

Sekcja szybowcowa jest najprężniej działającą sekcją w naszym aeroklubie. Co roku organizujemy szkolenia dla przyszłych pilotów, więc jeśli jesteś w wieku od 14 do 100 lat to zapraszamy do naszej sekcji. Sprzyjające warunki meteorologiczne oraz nasze zaangażowanie pozwalają zarówno na szybkie szkolenie nowych szybowników, jak i rozwijanie doświadczeń zawodniczych w wyczynowym lataniu szybowcami. W naszym władaniu posiadamy dwa Puchacze, Bocian, 2 Piraty, Juniora, Jantara oraz wiele prywatnych szybowców. W naszych przyjaznych „szeregach” latają zarówno piloci samolotów komunikacyjnych, maszyn wojskowych, jak i członkowie Szybowcowej Kadry Narodowej. 

SAMOLOTOWA

Samolotowa  Sekcja gromadzi miłośników latania silnikowego. Warkot silnika, zapach rozgrzanego oleju i paliwa lotniczego to nieodłączne elementy samolotowej przygody. Każdy ma swój ulubiony rodzaj latania – akrobacje lotnicze, szkolenie pilotów, loty nawigacyjne czy loty usługowe dla sekcji szybowcowej lub spadochronowej. Jednak wszyscy zaczynali w podobny sposób. W naszym aeroklubie dysponujemy samolotami: Cessna C-150, Jak-12M. Każdy pilot rozpoczyna od kursu podstawowego – nauki pilotażu samolotu.

SPADOCHRONOWA

W BUDOWIE

PARALOTNIOWA

W Aeroklubie Kujawskim działa sekcja paralotniowa. W swych szeregach skupia pilotów latających swobodnie lub  z napędem, starszych i młodszych, kobiety i mężczyzn.

Paralotniarstwo jest jednym z najszybciej rozwijających się sportów lotniczych w Polsce. Z każdym rokiem szkoli się coraz więcej entuzjastów latania. Przemawiają za tym m.in. bezpieczeństwo i niskie koszty.  Jest to sport dla każdego, bez względu na wiek, czy płeć. Oprócz tego latanie kształtuje charakter. Uczy pilotów tak ważnych w życiu cech, jak: odpowiedzialność za swoje czyny, podejmowania decyzji, czy samodyscypliny. Piloci, żeby utrzymać się w powietrzu, wykorzystują termiczne prądy wznoszące lub wykonują loty żaglowe (w górach, na klifach). Mają bezpośredni  kontakt z naturą. Mogą poczuć jej moc.

Chcesz dołączyć do naszego stowarzyszenia ?

Skontaktuj się z nami !

Kontakt

Aeroklub Kujawski

📍ul. Toruńska 160

88-100 Inowrocław

✉️ aeroklub@aeroklub-kujawski.pl

📞 +48 693 353 228 ; 52 357 32 28

 

Znajdziesz nas na

AEROKLUB KUJAWSKI | 2024  foto. Łukasz.G , Robert.K, Łukasz.H, Ryszard.H